Garibaldi Lake, Britisch Columbia, Canada
Noord-Amerika

Canada II, Yellowstone & Grand Teton

We hebben Canada verlaten en de Amerikaanse douane was zo vriendelijk om ons het land weer in te laten, dus we zetten de roadtrip voort. De kilometer teller tikt vrolijk door, welke inmiddels op 7300 staat.

Na ons ‘beregezellige’ avontuur in Campbell River op Vancouver Island, hebben we koers gezet naar de andere kant van het eiland, de west kant. Helaas regent het hier bijna non-stop, dus doen we weinig spannends. We rijden de volgende dag dan ook alweer terug naar de oostkant, waar het gelukkig beter weer is. We bezoeken Duncan; ‘The City of Totems’ en Chemainus. Dit stadje staat bekend om de mooie muurschilderingen. Tot slot rijden we naar Nanaimo, waar we weer op de boot gaan naar het vaste land. We rijden richting Vancouver, waar we ’s avonds een prachtig uitzicht hebben over de stad.

Duncan en Chemanius, Vancouver IslandVancouver by night, Canada

GARIBALDI LAKE

Het is tijd voor een wandelingetje. Uiteraard wel één met een eindbestemming die de moeite waard is en daarvoor gaan we naar het Garibaldi Meer. Nadat onze rugzak voorzien is van voldoende water, een bel en beerspray, beginnen we om 09:15 met wandelen. Het pad gaat lekker omhoog en langzaam passeren we de kilometerpaaltjes. Omdat we door berengebied lopen, is het belangrijk dat je veel geluid maakt, zodat de beer je aan hoort komen. Vandaar dat we een bel aan onze rugzak hebben hangen (en veel onnozele liedjes zingen kan ook helpen). Hoe hoger we komen, hoe mooier de uitzichten worden. En dan, 2,5 uur en 10 kilometer later, zien we het blauwe water van het Garibaldi meer door de bomen glinsteren. Snel lopen we naar beneden en daar worden we getrakteerd op één van de mooiste uitzichten die je je kunt wensen. Wauw. We hangen hier rond, eten onze lunch en blijven ons verbazen hoe mooi het hier is. ‘Een sprookje!’ zou Beppe Aukje zeggen.

Garibaldi Lake, Britisch Columbia, CanadaHike Garibaldi Lake, Britisch Columbia, CanadaHike Garibaldi Lake, Britisch Columbia, Canada

Een uur later gaan we weer terug en om 15:30 zitten we beide met een paar vermoeide benen in de auto. Eindelijk, want wat duurt die laatste kilometer toch altijd verrekte lang. ’s Avonds rijden we de grensovergang over, waar we ons dit keer wel moeten melden aan het loket, maar gelukkig is alles oké.  We rijden naar Bellingham en ondertussen wordt de weg verlicht door de grote volle maan, welke zich zo nu en dan achter de puntige bergtoppen verstopt.  Garibaldi Lake, Britisch Columbia, Canada

YELLOWSTONE NATIONAL PARK

De planning is een beetje veranderd en we hebben besloten om Glacier National Park over te slaan. Het is best wel een eind omrijden en zo houden we een meer tijd over voor de rest. We zetten dus direct koers naar Yellowstone en onderweg rijden we door North Cascades National Park. Het is een mooie rit door de bergen en we stoppen bij verschillende uitzichtpunten. Hoe verder we landinwaarts rijden, hoe meer we van de countryside zien. De eindeloze lange wegen brengen ons langs droge weilanden en leuke western dorpjes. North Cascades, Washington, USAWinthrop, Washington, USA

We rijden van Washington door Idaho naar Montana en twee dagen later rijden we via de North-Entrance het oudste nationale park van de USA binnen: Yellowstone. Vrijwel direct zien we weer een zwarte beer! Hij zit een beetje verstopt in het bos, maar zo zijn we dit keer in ieder geval wel op een veilige afstand. We zien ook eindelijk elks (mega herten) en bizons. Het is een prachtig gezicht die grote kuddes bizons in de vallei met de bergen op de achtergrond.Wildlife at Yellowstone National Park, USAWildlife at Yellowstone National Park, USA Wildlife at Yellowstone National Park, USA

Allereerst bezoeken we de Mammoth Hotsprings. Deze terrassen zijn door duizenden jaren heen gevormd en is het snelst veranderende landschap in het park. Het dampende water, de kleurencombinaties en de kale bomen laten het bijna buitenaards lijken. Later bezoeken we de Lower Falls (waterval) in de Grand Canyon van Yellowstone. We hebben weer mazzel, want onderweg zien we door iemand zijn telescoop 2 zwarte wolven met elkaar spelen. Later spotten we een aantal coyotes in de Lamar vallei.Mammoth Springs, Yellowstone National Park, USAMammoth Springs, Yellowstone National Park, USAYellowstone National Park, USAWildlife at Yellowstone National Park, USALower Falls, Yellowstone National Park, USA

Na de canyon rijden we naar Norris Geyser Basin. Onder Yellowstone zit een supervulkaan en dat merk je pas echt als je hier rond loopt. Hier zie, hoor en ruik je de ondergrondse activiteiten. Overal waar je kijkt, komen zwaveldampen uit de grond en bubbelt of spuit het water omhoog. Sommige hotsprings lijken oneindig diep en hebben de meest wonderlijke kleuren. En wanneer er even geen mensen in de buurt zijn en het enigszins stil is, hoor je het gebrom en geborrel onder je voeten. Later doet Sharino een plonsje in de Boiling River; een ijskoude rivier waar op een bepaalde plek het water van een ondergrondse hotspring zich mengt met de rivier. ‘De ene helft van je lichaam bevriest en de andere kant schroeit bijna weg.’ aldus Sharino.Norris Geyser Basin, Yellowstone National Park, USANorris Geyser Basin, Yellowstone National Park, USANorris Geyser Basin, Yellowstone National Park, USANorris Geyser Basin, Yellowstone National Park, USA

Op onze laatste dag in het park bezoeken we de Old Faithful (geiser) en de Grand Prismatic (grote hotspring). Beide zijn erg mooi om te zien, maar het wordt zo ontzettend druk bezocht en dat maakt het toch iets minder leuk. Maar wanneer we weer in de auto zitten, gebeurt er wel iets heel leuks. We komen in een ‘beer-jam’ terecht; allemaal auto’s op de weg omdat er een dier gespot is. Het blijkt een grizzly beer te zijn! Door de telescoop van de parkwachter zien we haar in volle glorie. Wat een machtig beest.

Al met al was Yellowstone geweldig. De natuur gecombineerd met het wildlife, maakt het een unieke plek.Old Faithful, Grizzley Bear, Grand Prismatic, Yellowstone National Park, USARoadtrip, Yellowstone National Park, USA

RODEO

Tussen ons Yellowstone avontuur door, zijn we een weekend naar het stadje Dillon geweest. Ik ben nog al fan van de ‘western wereld’ en een bezoek aan een rodeo is dan natuurlijk een ultieme ervaring. Het rodeo seizoen is zo goed als afgelopen geloof ik, maar op internet las ik iets over een rodeo van de University of Montana in Dillon. Verder kon ik er weinig informatie over vinden, dus we hebben de gok genomen en zijn we er naartoe gereden. We konden kiezen voor 2 routes: één van 3 uren en één van 2 uur en 15 minuten. Uiteraard kozen we voor de korte, maar we wisten niet dat die 20 mile over een onverharde weg ging. Zo arriveren we 3.5 uur later in Dillon…Roadtrip USA

We rijden naar de County Fairgrounds waar als het goed is de rodeo plaats vindt. Het blijkt te kloppen en ik vraag een stoere cowgirl of wij kunnen komen kijken. Dat kan! We parkeren onze bolide tussen de grote pickups, trailers en de paarden en 18:00 zitten we bibberend op de tribune onder onze dekentjes, want wat is het koud. Doordat het een rodeo van de universiteiten is, is het geen groot en druk bezocht spektakel. Maar dat maakt het niet minder om een kijkje in deze wereld te nemen en dit mee te maken. Ik vind het geweldig om alle cowboys en cowgirls te zien in hun mooie kleren op hun paarden. Helaas zien sommige onderdelen er qua diervriendelijkheid wel een beetje dubieus uit, waardoor het zo nu en dan wat minder leuk is om naar te kijken.

Rodeo Dillon, Monatana, USA Rodeo Dillon, Monatana, USARodeo Dillon, Monatana, USARodeo Dillon, Monatana, USA

OLD TOWNS

Na de rodeo bezoeken we Bannack; een verlaten goudzoekersdorpje uit eind 1800/begin 1900. Bijna alle gebouwen zijn vrij toegangelijk en je waant je even terug in de tijd wanneer je hier doorheen loopt. Een hotel, school, gevangenis, kerk, winkels, saloon en de huisjes van de mensen die hier woonden. Op onze weg terug naar Yellowstone rijden we langs meer western dorpjes en vlak voor het park vinden we een mooie plek om de nacht door te brengen. Tijdens de zonsondergang sprokkelen we droog hout in het bos en ’s avonds roosteren we marshmallows boven het kampvuur.Bannack, Montana, USA Saloon Bannack, Montana, USA Campfire West Yellowstone, Roadtrip USA

GRAND TETON NATIONAL PARK

Via de oostkant verlaten we Yellowstone en rijden we naar Grand Teton National Park. Het ligt er vlak onder, dus we zijn er snel. De natuur is wederom prachtig met het uitzicht op de hoge bergen en de herstkleuren. Onze wild-life tour wordt voortgezet, want we willen elanden en bevers zien. We doen diverse pogingen; voor zonsondergang in het park zijn, naar de aanbevolen plekken en we maken een wandeling van 7 kilometer. Maar tevergeefs, de dieren hebben er geen zin in vandaag.Grand Teton National Park, Wyoming, USAHike to Taggart Lake, Grand Teton National Park, Wyoming, USAHike to Taggart Lake, Grand Teton National Park, Wyoming, USA

Maar wanneer we het park weer uitrijden, hebben we een ultiem geluksmoment. Sharino ziet verderop iets zwarts in de berm bewegen. Het blijkt een zwarte beer te zijn met 2 kleintjes! Een tijdje zitten we stil naar de berenfamilie te kijken. Wanneer je die kleintjes zo ziet zou je helemaal niet denken dat ze gevaarlijk zijn, zo schattig zien ze eruit. Dan steekt moederbeer de weg over met de 2 kleintjes op sleeptouw en verdwijnen ze het bos in. Wat was dit geweldig om te zien.Black bear with cubs, Grand Teton National Park, Wyoming, USA

To be continued… Als afsluiter één van mijn mooiste foto’s van Yellowstone.